Ik ben de verbindende schakel tussen de gebruiker en de ICT
Het verhaal van Danielle
Danielle Brouwer werkt ruim 2,5 jaar als functioneel beheerder bij het CIZ. We gingen met haar in gesprek over waar ze zich in haar functie mee bezighoudt en wat haar werk zo leuk maakt.
Wat maakt jouw werk iedere dag zo leuk?
‘In mijn functie ben ik de verbindende schakel tussen de gebruiker en de ICT. Ik vind het heel leuk om te kijken wat de behoefte is van de gebruikers en of wij daarin kunnen voorzien. Daarbij moet ik rekening houden met bestaande processen en de mogelijkheden van ons informatiesysteem. Om de gebruiker goed te begrijpen en te kunnen helpen, moet ik weten wat hun werk inhoudt. Toen ik Portero beheerde heb ik me daarom verdiept in hoe het indicatiestellen werkt. Daarnaast zijn de behoeftes van de gebruiker door interne en externe ontwikkelingen altijd in beweging. Dat maakt mijn werk heel interessant en veelzijdig.’
Het werk als functioneel beheerder kan dus overal verschillen. Wat maakt het werk bij het CIZ anders dan bij andere opdrachtgevers?
‘Ik wilde heel graag bij het CIZ aan de slag, ondanks dat het kantoor verder weg van mijn woonplaats was dan ik van tevoren beoogd had. Het CIZ heeft zijn ICT al goed op orde en dat was bij andere opdrachtgevers wel eens anders. De afdeling CIO Office werkt Agile en gebruikt de scrum methodiek. Ook werken we met Safe. Dat wilde ik heel graag meemaken. Op de ICT-afdeling verlopen processen redelijk soepel en is alles onder controle.
Wat me ook erg aansprak was het werken met Portero. Dit informatiesysteem vraagt veel maatwerk. Daardoor is het beheer ervan echt anders dan bij een standaard systeem. Er is binnen het CIZ voor mij veel te ervaren en te ontdekken. Ik merk dat er altijd wel wat speelt dus saai is het hier nooit.’
Wat was het leukste project waar je je binnen het CIZ mee bezig hebt gehouden?
‘Dat is zeker MS365! Dat project loopt nog steeds en is voor mij echt een mooie uitdaging. Ik was nog niet heel goed bekend met de applicatie. Het hele proces van de migratie naar de Cloud en MS365 vond ik erg interessant en leerzaam. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om zo’n traject te begeleiden, zaken te ontwikkelen en uit te werken. Ik gaf trainingen aan de gebruikers om hen wegwijs te maken in deze nieuwe manier van werken. Ook ben ik me gaan verdiepen in Identity Acces Management. Dat heeft te maken met de toegang tot de systemen. Ik houd me bezig met vragen als ‘Is dat prettig voor de gebruiker? Is het veilig genoeg? Wordt het overal op dezelfde manier gedaan? Dit project bood mij echt extra uitdaging in mijn werk en dat was erg leuk!’
Kun je ons iets vertellen over wat de toekomst in petto heeft voor de afdeling CIO?
‘Momenteel besteden we onze IT opnieuw aan. De aanbesteding dwingt ons om goed na te denken over wat we willen en hoe we het willen. Dingen die niet werken komen naar boven waardoor we oude patronen kunnen doorbreken. Daarnaast bekijken we opnieuw welke verantwoordelijkheid bij de leverancier ligt en welke bij ons. Dit traject is daarom erg belangrijk voor ons team omdat het veel invloed heeft op hoe ons werk er straks uit komt te zien.’
Het CIZ gaat meer inzetten op digitalisering en automatisering. Gaan jullie daar wat van merken?
‘Zeker! Ik ben direct betrokken bij het optimaliseren van Topdesk. Als een medewerker een melding maakt bij de Servicedesk dan maken we een ticket aan in Topdesk. In dit systeem zijn functioneel beheerders aanwezig die met zo’n melding aan de slag gaan. Op dit moment gebruiken we nog de basale mogelijkheden van deze applicatie. Met Topdesk is veel meer mogelijk dan dat. We kunnen bijvoorbeeld een portaal inrichten waar vragen en antwoorden in staan. Of we kunnen een sjabloon maken om gerichter informatie op te vragen bij gebruikers. Dit kan ervoor zorgen dat functioneel beheerders hun werk sneller kunnen doen en dat gebruikers dus ook sneller geholpen zijn.’
Dat klinkt als een mooie ontwikkeling! Wat kun je vertellen over jouw afdeling?
‘Onze afdeling is gesplitst in teams die het primair proces bedienen en teams die de bedrijfsvoering, de stafafdelingen zoals HRM en FINAC, ondersteunen. Er werken functioneel beheerders en informatiemanagers in die team. Het is erg prettig samenwerken met leuke collega’s. We nemen de resultaatgerichte manier van werken en teamontwikkeling echt serieus. Ik ben ‘externe’ maar voel me ook echt onderdeel van het team. Dat is heel fijn. De sfeer is erg goed en iedereen wordt gestimuleerd om zichzelf te zijn zodat je je kan blijven verbeteren en ontwikkelen.
Ik vind het CIZ tot nu echt mijn leukste opdrachtgever. Ik werk in de detachering en deze opdracht duurt nu 2,5 jaar. Dat is best wel lang voor iemand die gedetacheerd is en dat zegt wel genoeg over hoe goed ik het hier naar mijn zin heb.’